Salut si bine ai venit din nou! Este momentul sa continuam seria de prgramare in Java. Astazi vom vorbi despre functii. Ce sunt? Cum le putem folosi? Acesta va fi primul video dintr-o serie de doua despre functii. Vreau sa le intelegi clar si sa faci distinctia intre ele. Hai sa incepem!

Avem diferite functii:

  • functii care intorc un anumit rezultat
  • functii care nu intorc nici un rezultat, adica functii void

Astazi vom vorbi despre al doilea tip de functii, adica cele void.

Ce Este o Functie?

O functie este o grupare de cod ce poate fi folosita de mai multe ori. Practic, este o forma de a grupa, de a structura codul nostru, astfel incat noi sa putem sa venim sa scriem cod mai eficient, mai rapid si cu mult mai multa usurinta.

Dar hai sa trecem la Eclipse si sa vedem despre ce cod este vorba. Acolo vom avea acest:

System.out.printIn(“Salut!”);

care va afisa in consola mesajul Salut!

Ce propun este sa cream o functie. Ceea ce vreau sa retii este ca acest termen de “functie” este bun, este valabil, dar nu este atat de corect utilizat, mai ales cand vine vorba de programare orientata pe obiecte. Termenul pe care il vom folosi in acest caz este acela de “metoda”. Practic, o functie in OOP (Object Oriented Programming) devine o metoda si, dupa cum stii din celelalte tutoriale, avem diferite clase, diferite campuri in aceste clase – care sunt variabile, doar ca apartin clasei –, dupa care avem aceste metode.

Noi, in momentul de fata, ne aflam in MainClass, care in acelasi timp contine si functia main. Daca esti familiar cu C sau C++, acolo avem int Main sau void Main, o functie centrala unde apelam fiecare functie, unde desfasuram si executam programul nostru.

Noi aici vom crea o cu totul alta functie:

public static void

Asa se va numi functia noastra. Este o functie publica, ceea ce inseamna ca poate fi accesata, apelata din mai multe alte functii, din mai multe clase. O sa vorbim despre asta mai incolo. Functia este statica, adica isi pastreaza valoarea, si este void, adica aceasta functie nu intoarce nimic, nu intoarce un anumit rezultat. Un exemplu practic ar fi punerea unui fruct intr-o cana. Se pot intampla doua lucruri: fructul ramane in acea cana (adica nu intoarce un rezultat) sau fructul scoate ceva din acea cana (vine cu un rezultat, un output – acel fruct sau suc pe care l-am creat va curge).

Urmareste acest tutorial pentru a afla mai multe despre metode si functii in Java:

Dar hai sa revenim la a scrie cod. Vom face functia Hello si vom scrie:

public static void Hello() {

}

dupa care vom scrie

System.out.printIn(“Salutare!”)

Astfel, functia noastra va arata:

public static void Hello() {

System.out.printIn(“Salutare!”)

}

Dupa care venim in void si o apelam, scriind Hello(); in linia de cod din main.

Citeste si:  76 de Tutoriale Gratuite despre Retelele de Calculatoare

In consola va fi afisat mesajul Salutare!, dupa cel de Salut!

Hai sa facem lucrurile putin mai complexe si sa personalizam acest mesaj. Vom adauga intre parantezele de dupa Hello ceea ce se numeste un parametru. Vom pune String nume pentru ca vrem sa fie un nume, un text. Astfel ca functia noastra va arata:

public static void Hello(String nume) {

System.out.printIn(“Salutare” + nume + “!”);

}

Vom apela in main, scriind numele in parantezele de dupa Hello:

Hello(“Ramon”);

Rezultatul afisat va fi:

Salutare Ramon!

Salutare era mesajul intial, nume este un parametru adaugat (scris Ramon in main), si am introdus si semnul exclamarii. Practic, cu + facem concatenarea, adica legam de un string un alt string, apoi un al string, si venim cu un string total, un rezultat.

Asta este, in mare, modul in care functioneaza si opereaza o astfel de functie. Un lucru pe care il mai putem face este sa apelam din nou functia Hello. Dupa:

Hello (“Ramon”);

vom scrie

String name = new String (“TestNume”);

Hello (name);

Am scris name ca sa nu confundam numele de sus cu cel de jos. String este un obiect specific Java, si new String este modul in care am creat un nou obiect String si il voi initializa cu TestNume. Practic, valoarea TestNume ia locul lui name. Vom da Run, si pe ecran va aparea:

Salutare TestNume!

In acest tutorial, ai putut sa vezi cum creezi o metoda, cum creezi un String si cum adaugi acest String intr-o metoda, pe post de parametru.

Mai putem sa adaugam si int a si int b:

public static void Hello(String nume, int a, int b) {

int sum = a + b;

System.out.printIn (“Salutare” + nume + “!”+ “\n ” + String.valueOf(sum) );

}

Vreau sa transform sum intr-un integer.

In main, vom sterge Hello(“Ramon”); :

//Hello(“Ramon”);

Vom modifica

Hello(name);

si vom pune

Hello(name, 2, 3);

Dupa ce vom da Run, pe ecran va aparea 5.

Ce am facut aici?

  • Am adaugat alti doi parametri de tipul integer:

public static void Hello(String nume, int a, int b)

  • am convertit int sum = a + b; intr-un String:

String.valueOf(sum)

Am printat acest String pe ecran.

Cam atat cu metodele. Sper ca ti-a placut acest tutorial. In urmatorul o sa vedem cum putem face diferite metode care si intorc o variabila. Iti multumesc pentru atentie! Doresti sa afli mai multe despre programarea in Java? Atunci inscrie-te la cursul GRATUIT de programare in Java AICI.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Metode si Functii in Java | Programare in Java #3
Author Rating
51star1star1star1star1star