Salut! Sunt Ramon si iti urez bun venit la acest nou tutorial de programare in Java. Acesta este al 2-lea tutoriale din seria de tutoriale dedicate programarii cu Java. De data aceasta, vom trece mai departe si vom vorbi despre variabile.
O sa vezi cum le poti folosi pentru a face diferite lucruri in Java. Fie ca este vorba de calcule matematice sau manipulari de siruri de caractere, o sa vezi cum poti folosi variabilele. Dupa finalizarea acestor tutoriale, vei fi un programator mult mai bun si te vei putea angaja in domeniul IT mai rapid si mai usor.
Variabile in Programarea cu Java
Dupa cum ai vazut in tutorialul precedent, am folosit Eclipse. Am vazut cum putem sa il instalam in Windows si cum putem incepe sa scriem codul direct in el, folosind Java. In cazul in care inca nu stii ce poti face cu Java, am facut un tutorial separat in care explic ce poti face invatand programare in Java, daca merita sau nu sa inveti acest limbaj de programare. Astazi o sa-ti arat cum poti sa creezi variabile in Java, de cate tipuri sunt aceste variabile si cam ce poti face cu ele.
Hai sa trecem direct in Eclipse. Vom sterge liniile de cod scrise data trecuta, lasand-o doar pe cea cu “Salut!”. Acum sa intelegem ce sunt variabilele. Practic, ele sunt cateva medii de stocare in care tu poti pune informatii.
De exemplu, putem sa avem ca variabile (valoarea lor poate sa difere, sunt locatii in memorie care vor stoca diferite valori) cifre sau caractere, siruri de caractere, string-uri. Exista o gramada de moduri in care aceste variabile pot fi manipulate si stocate. O variabila poate sa fie si o valoare boleana. O valoare boleana poate sa fie 0 sau 1, 0 fiind False, 1 fiind True.
Hai sa vedem cateva exemple:
int x = 5;
int y = 10;
Acestea sunt exemple de variabile pe care tu le poti folosi in Java sau in alte limbje de programare. Int inseamna integer, adica numere intregi. Pot fi atat valori pozitive, cat si negative, atata timp cat nu au virgula. Daca vrem numere cu virgula, adica numere rationale, putem folosi float:
float a = 5.1f;
float b = 6.2f;
Am pus f la final ca sa specificam clar ca acestea sunt float. Putem avea fie float, fie double. Sunt diferite moduri prin care putem defini aceste numere rationale.
Hai sa zicem ca dorim sa calculam suma dintre x si y:
int suma = x + y;
Printam ceea ce am scris mai devreme pe ecran:
System.out.printIn(suma);
Dupa ce vom da Run, va aparea in partea de jos a ecranului Salut! si suma, care este 15. 5+10 = 15:
Salut!
15
Acum hai sa scriem putin mai frumos. Tot ceea ce scriem cu
ghilimele in Java este un sir de caractere. Astfel ca, vom scrie in System.out:
Va trebui sa punem + deoarece “Suma totala este:” reprezinta un string, iar suma este pur si simplu un numar. Noi va trebui sa facem o operatiune ca +, in care suma se va atasa pur si simplu string-ului, devenind per total un string. Vom da Run din nou, si vom vedea cum pe ecran va aparea:
Salut!
Suma totala este: 15
Hai sa creem si un String:
String abc = “Abc”;
System.out.printIn(abc);
Daca rulam tot ceea ce am scris pana acum in program, va aparea pe ecran:
Salut!
Suma totala este: 15
Abc
Daca ar fi sa scriem:
abc = abc + “a”;
cand vom da:
System.out.printIn(abc);
vom vedea pe ecran ca lui Abc i se va mai adauga inca o litera, inca un string care va fi a. Astfe, ceea ce va aparea printat pe ecran va fi:
Salut!
Suma totala este: 15
Abc
Abca
Te poti juca in foarte multe moduri cu string-urile. Poti face foarte multe. Toate variabilele (int, float) sunt scrise cu litere mici. Acestea sunt variabilele clasice embedded in Java, ce pot fi gasite in orice limbaj de programare, indiferent ca e vorba de C++, Python sau alte limbaje. Aici, string-ul este o clasa, o variabila mai speciala, pentru ca isi poate insusi anumite functii, anumite metode. De exemplu, daca inlocuim:
System.out.printIn(abc);
cu:
System.out.printIn(abc.);
vom primi foarte multe functii, sub-functii ale lui abc. Acestea ne ofera diferite valori sau informatii cu care putem sa folosim acest string si sa-l manipulam. Putem selecta:
System.out.printIn(abc.length);
si vom primi cate caractere contine acest sir abc.
Vei observa ca nu putem sa facem acelasi lucru in:
System.out.printIn(“Suma totala este:” + suma);
adaugand:
System.out.printIn(“Suma totala este:” + suma.length ());
Variabila int suma nu a fost gandita in acest mod.
Aceasta este frumusetea la Java. Putem folosi string-uri speciale care sunt de fapt clase in spate, si care ne ofera anumite abilitati in plus cand vine vorba de functii. Si aceste functii sunt foarte benefice. Vei vedea, in timp, ca le vei folosi foarte, foarte des. Acesta este un avantaj al programarii in Java: poti crea astfel de clase si poti avea foarte multe functii in spate, ale diferitelor obiecte.
Stiu ca am vorbit un pic mai detaliat despre programarea orientata pe obiecte, dar nu te ingrijora, vor urma alte tutoriale mai in detaliu. Pana atunci, poti incerca sa faci alte lucruri: adaugare de elemente, scaderi, diferite siruri, etc. Cauta pe Google alte diferite tutoriale despre cum sa faci lucruri in Java si aplica-le.
Cum sa inveti mai multa Programare cu Java?
Iti multumesc mult pentru atentie! Daca ti se pare ca acest tutorial a fost de ajutor, recomanda-l unui prieten. Nu ezita sa arunci un ochi si peste tutorialele video pe care le-am creat special pentru tine. Urmatorul articol din aceasta serie il gasesti AICI.
Daca esti interesat sa inveti mai multe despre Programarea cu Java, atunci iti recomand cartea mea “Introducere in Programare cu Java”. Notiunile explicate in aceasta carte te vor ajuta extrem de mult sa intelegi atat elementele teoretice cat si cele practice care au de a face cu notiunile de baza ale programarii, programare orientata pe obiecte (POO), structuri de date si multe altele. Click AICI pentru a afla mai multe.
Ramon (cel care te sustine in procesul tau de crestere)
Intr-un program java, am urmatoarea secventa:
….
JButton b1=new JButton(“Primul”);
b1.setBounds( 5*p, 30*p, 16*p, 4*p);
panel1.add(b1);
….
b1.addActionListener(this);
….
public void actionPerformed(ActionEvent e){
if(e.getActionCommand().compareTo(“Primul”) == 0)
System.out.println(“Ai apasat Buton 1”);
}
Cum pot sa utilizez variabilele si tablourile definite in program, aici, in loc de
acel mesaj simplu “Ai apasat Buton 1” ??!!